
Filip Koubek: Naší misí je změnit svět reklamy, aby diváci dostávali relevantnější obsah
Eliška Marinská
22.3.2023
Spoluzaložil firmy Motionhouse a Motionlab. Filip Koubek se svým týmem v Motionlabu vyvíjí unikátní platformu pro video personalizaci. Sestavili vlastní startup bez investora. Využívá vlastních zkušeností, které načerpal při založení Motionhousu v roce 2013 A společně se s týmem starají o to, aby diváci reklam dostali, co nejrelevantnější obsah.

Dostal jste se do Forbes 30 pod 30 za rok 2021, považujete to za jeden z vašich větších úspěchů?
Považuji to víc za úspěch všech kolegů, jak v Motionhousu, tak Motionlabu. Než že bych si myslel, že je to moje zásluha. Měl jsem štěstí, že z nás z founderů jsem byl jediný, který měl pod třicet, takže to padlo na mě.
Před deseti lety jste založil Motionhouse. Čím se liší od Motionlabu?
Motionhouse je specializovaná agentura, která řeší na míru zákazníkům projekty, hlavně v motion designu (pozn. autorky: propojení grafického designu a animace), 3D, 2D animace, nějaké vizuální komunikace, brandingu. Vedle toho je Motionlab, což je technologická platforma, která už nejede agenturní byznys, ale dlouhodobý vývoj platformy, které naši zákazníci využívají pro tvorbu personalizovaných videí.
Spoluzaložil jste startup Motionlab bez investora. Co tomu předcházelo?
S kolegou Radkem Pšurným jsme podnikali ve firmě Motionhouse, řešili projekty pro zákazníky zejména v oblasti motion designu, animace, vizuální komunikace. K videu jsme měli vždy blízko. Pár let zpátky jsme řešili možnosti, jak vytvářet videa ve velké škále na základě zákaznických dat. Měli jsme poptávky od zákazníků, kteří něco podobného chtěli vyřešit. Nakonec jsme se rozhodli, že zkusíme řešení dávat dokupy sami. A založili jsme ve třech novou firmu Motionlab.
Přišel někdy moment, kdy jste litovali toho, že jste zakládali startup bez investora?
Asi to není úplně o litování. Spíše o nastavení, co vlastně od firmy člověk očekává. Pokud chcete budovat jednorožce – obrovskou firmu, tak samozřejmě na začátku hodně pomůže investor. Naopak nemít investora na začátku dává větší volnost ve směřování hlavně v momentě, kdy je to firma o zakladatelích a bez zaměstnanců. Nicméně neznamená to, že když jsme nevzali investora na začátku, že ho v nějaké fázi nevezmeme. Není to buď-anebo. Je to o tom, co firma v daném okamžiku potřebuje a jaké jsou aktuální vize a cíle.
Čeho jste při vzniku Motionlabu využili, měli jste nějaké mentory?
Využili jsme několik programů od CzechInvestu, díky kterým jsme se podívali do New Yorku, kde jsme byli v akceleračním programu. Využili jsme také program korejské vlády K-startup grand challenge, díky kterému jsme byli půl roku v akceleračním programu v Koreji. Dále s podporou od Microsoft for Startups jsme získali výhody do vývoje produktu. Těch programů je spousta. Hodně nám pomohli i startupové soutěže, které zase zajišťují publicitu naší technologii.
Na čem stojí video personalizační platforma Motionlab, jaké jsou základní hodnoty?
To je docela těžká otázka. Ale myslím si, že naší misí je změnit svět reklamy, aby diváci dostávali relevantnější obsah, který je pro ně informativně zajímavý, zábavný a nemuseli konzumovat denně desítky a stovky reklam, které vůbec nejsou relevantní jejich potřebám.

Máte velké klienty, velké firmy. Jak přitahujete nové klienty ještě u tak velkých firem?
Hodně nám fungují reference. Po úspěšné kampani nebo nasazení našeho řešení se začnou často ozývat ostatní společnosti ze segmentu, protože vidí něco, co jen nové, funkční a co přináší výsledky. Ale je to celá řada nějakých aktivit, ať už marketingových, našich founderských kontaktů, systematický sales po trhu… Takže kombinace aktivit, které vedou k tomu, že to dohromady funguje.
Jakou máte zkušenost v Motionlabu se zakázkami v České republice, v Evropě a v Americe?
Myslím si, že tam není žádný úplně zásadní rozdíl. Věnujeme se teď hlavně velkým firmám a korporacím, kde jsou nastavené procesy a dost často jsou to národní firmy, které mají pobočky různě po světě. Samozřejmě když jsme dříve řešili zákazníky a potencionální zákazníky z Ameriky tam je mentalita trošku jiná. Na začátku jsou všichni hrozně nadšení, ale potom jsou schopni komunikaci bez jakéhokoli zjevného důvodu ukončit. Hodně specifické to bylo třeba i v Koreji, kde jsme absolvovali akcelerační program a snažili se hodně otestovat místní trh.
Čím je Korea specifická?
Většinu věcí si tam dělají sami, nefungují tam ani takový giganti jako je Google, Facebook, mají tam svoje řešení. Je tam hodně těžké prolomit tuhle mentální bariéru, že jsme Evropané. Korea je na poloostrově, který je kulturně hodně odříznutý, tak je to tam opravdu extrémně komplikované, ale byla to super zkušenost si to tam vyzkoušet.
Jakou vizi máte s týmem v Motionlabu do budoucna, kam chcete dál růst?
Aktuálně se zaměřujeme spíše na větší zákazníky, větší kampaně a dlouhodobé spolupráce, co nejvíce integrované a automatizované. Chceme se posouvat, jak divácky, tak technologicky.