Currently set to Index
Currently set to Follow
daniel-upravene

Budu vždy vypadat lépe v saku než bez saka, tvrdí Daniel Šmíd

Eliška Marinská
7.3.2023

Propaguje gentlemanství. Píše a mluví o oděvech. Pomáhá firmám s moderní etiketou. Daniel Šmíd jako lektor stylu a etikety působí již patnáct let. Za tu dobu uspořádal řadu přednášek, workshopů a seminářů o oblékání a etiketě. A vydal několik knih.

Daniel Šmíd je lektorem stylu a etikety od roku 2008. Foto: Peter Maťašovský

Vystudoval jste hotelovou školu. Dalo by se říci, že už tam jste se začal zajímat o etiketu?

Hotelová škola jen rozpracovala něco, co jsem měl z domova. Už doma jsme měli dáno jistým způsobem, co je vhodné a co ne. Výchova dětí v sedmdesátých letech probíhala tak, že jsme měli velmi silnou vazbu k sokolství. To znamená čest, bratrství, pravdomluvnost a tak dále. Základy etiky a morálky u nás byly. Tatínek vnášel jistý veřejný nesouhlas s tehdejším režimem, který nás bohužel nějakým způsobem ovlivňoval. Hotelová škola na to pak jen navázala.  

Co pro vás znamená etiketa?

Je to mezinárodně uznávaný způsob, jak lidem kolem sebe umožnit zajímavější soužití se mnou. Jak umožnit budování vztahů, aniž by bylo podmíněno nějakou závislostí – typu finanční nebo emoční. V okamžiku, kdy se zdvořile chovám k lidem kolem sebe a oni to ještě očekávají nebo mají podobné očekávání, tak si to sedá jako kostky do skládačky. Takže takhle bych to řekl. Je to mezinárodně uznávaný způsob, jak pečovat o vztahy. 

Situací, které mohou lidé v běžném životě v souvislosti s etiketou zažít je mnoho. Není v kompetenci lidí naučit se všechna pravidla. Podle čeho se řídíte vy? 

Je nutné k tomu říci, že etiketa není jen zdvořilost. To znamená to naučené. Ale také slušnost, bazální lidskost v člověku, která obsahuje mimo jiné také respekt, pokoru, střídmost. Obsahuje veličiny jako přístup k člověku přede mnou jako k bytosti, která má hodnotu, jako k hodnotnému protějšku. Z toho vyplývá většina situací. Pro standardní situace, které se opakují nebo jsou vyložitelné různým způsobem, etiketa dává přesný návod. 

Co to znamená?

Slovo „omlouvám se“ je etiketa. Zdvořilost. Naučená stránka věci, která standardizuje průběhy situací, které se opakují celkem často. Chci něco, tak poprosím. To je naučená záležitost. Něco dostanu poděkuji, to je naučená záležitost. Lidskost je, že vy mě nenapadnete, nevytrháte mi vlasy z hlavy, nebo že já vás nekopnu pod kotník. 

Co o lidech prozradí, jak jsou při obchodní schůzce oblečeni?

Mnohé. Říká za nás našemu protějšku informace dříve, než my stihneme použít jakákoliv slova. Jak jsme oblečeni za nás zastupuje první slova, kým jsme v dané situaci. Ne, kdo jsme jako člověk, ale kým jsme. Jakou roli budeme plnit a možná pro mnohé jak odpovědně. Protože pokud někdo přijde na obchodní schůzku oblečený v teplákách a mikině, tak na něho budeme, neříkám, že všichni, ve většině případů nahlížet jinak, než kdyby přišel v roláku a v saku. 

Jaký dopad má na člověka to, jaké oblečení zvolí?

Určitě buduje sebedůvěru nějakým způsobem vás formuje. Budu vždy vypadat lépe v saku než bez saka. Pokud bude sako dobře ušité, tak budu vypadat lépe než když ho nebudu mít. Pokud si uvědomím před zrcadlem při odchodu z domu, že vypadám dobře, tak se mě bude jinak prezentovat můj záměr. Oděv zcela jistě dodává na sebedůvěře. 

Podle čeho lze určit, jak jsme druhými vnímáni?

Zcela jistě je to kulturně odlišné. Nemůžeme to globalizovat, že všichni lidi se vnímají stejně. V prvé řadě vás a mě lidé vnímají na základě nějakých zkušeností s podobnými lidmi. To znamená: vidím ženu, tak ji vnímám jako ženu. Kopíruji model chování, který vidím kolem sebe. V druhé řadě to bude, jak vidím, že se ostatní chovají k ženám. Vzory v rodině. A potom v dospělosti jsou to získané informace, ať už nějaké samostudium, kniha, kurz. Na základě získaných informací v průběhu života jsme druhými vnímáni. 

Co si myslíte o trendech?  

Mezi trendy existují minimálně dvě skupiny. Krátkodobé trendy/sezónní a dlouhodobé trendy. Krátkodobé trendy nevnímám a doporučuji všem, aby je to minulo. Dlouhodobé trendy jako desetileté, nebo patnáctileté, je dobré vnímat, protože se můžou projevit nejen na tom, jaká je „moderní barva“. Ale třeba v tom, jak se délka některého oděvu prodlužuje, tak dlouho, až dosáhne maxima možného. A potom se zase zkracuje, až dosáhne minima. Když to uvedu na příkladu dámského oděvu, tak třeba topy jako trička jsou teď hodně zkrácené. Trend jde hodně do krátkých triček, které odhalují části beder.

A jaký trend vnímáte u mužů?

Dlouhodobým trendem jsou pohodlnější oděvy. Formální oděvy reagují velmi střídmě, zase jsou v trendu kalhoty, které mají záhyby. Kalhoty nejsou vůbec slim, jsou pohodlné, volné. Rozhodně ne slim, slim je pryč. 

Napsal řadu knih, které pomáhají lidem lépe pochopit oblékání a etiketu. Foto: Eliška Marinská

Jak navodit při obchodním jednání správnou atmosféru?

Velmi vám bude pomáhat sebedůvěra nebo sebejistota v tom nejlepším slova smyslu. Pokud si budete jistá tím, že máte dobrý produkt, že máte dobrou radost z práce, že jste adekvátně oblečená, je jedno jestli hezky módně, nebo nějak jinak, ale vhodně pro situaci. 
Bude se to projevovat tím, že máte radostný výraz, že se dokážete uvolnit. Máte uvolněná gesta, nekladete si nějaké předsudky. Otevřenost také velmi pomáhá v začátcích. V neposlední řadě je to jistá znalost, jak hovořit a komunikovat. 

Co ovlivňuje sebedůvěru a sebejistotu?

Velkou část toho, jak se cítit dobře na obchodní schůzce způsobíte pečlivou přípravou svého nitra, otevřenost. Nehodnotím. Pečuju sám o sebe, o své zdraví, jsem zdravý. Chodím rád do práce, mám rád práci. Věřím produktu, sám ho používám, funguje to. Mám dobré reference. Toto všechno můžeme ovlivňovat v přátelských a potom samozřejmě i v úspěšných obchodních vztazích.